mandag 1. august 2011

Skaper vi menneskeverd, skaper vi fred

Menneskeverdet er absolutt, et menneske har verdi fordi det er et menenske.

Så runger den sterke påstanden fra Nordahl Grieg ut over landet fra ung og gammel: Skaper vi menneskeverd, skaper vi fred.

Noen spørsmål dukker opp:
Kan vi skape menneskeverd?
Jeg tror mennesket har menneskeverd. Vi må oppdage det, erkjenne det, respektere det, hegne om det!

Dersom menneskeverdet er så stort, burde vi da alle bli pasifister. Hvem skulle da forsvare oss?
I den ideelle verden er spørsmålet uvnødvendig: skaper vi menneskeverd, skaper vi fred. Da har vi ikke bruk for krig.

Men vi lever i den virkelige verden, og må forholde oss til det. Men det går an å bevege virkeligheten så nær idealene som mulig.

Menneskeverdet sprenger grenser. Er det lov å si det i disse dager? Da gjelder det også de som ikke smiler og oppfører seg fint. Det gjelder også terrorister. Men menneskeverdet kan ikke kreve respekt for gjerningene. Bare for livet. Derfor har vi ikke dødsstraff.

Veien til fred: Å se hverandres menneskeverd, - jeg tror Nordahl Grieg hadde grepet det helt essensielle.


Andre bloggposter om 22/7:
Det er Marianne, sa Gro Harlem Brundtand, ein tale om menneskeverd på tre ord
I ettertankesmia
I skuletova og ved stovebordet

Kampen om menneskeverdet kan ha sin pris

4 kommentarer:

  1. Bra skrevet :)

    Jeg er så enig i at menneskeverdet er blitt glemt når noen går til angrep på sivile. Hvordan kan man ellers gjøre noe mot andre som man aldri ville påført seg selv eller sine? Jeg tror menneskeverdet grunnleggende for alt i samfunnet

    SvarSlett
  2. Mormor sier:
    Et liv er et liv er et liv. Man skal ha ærefrykt for livet, ikke krenke det.
    Handlinger kan man dømme og fordømme. Ikke mennesker.
    Det er ikke vår rett.

    Ha en vakker dag

    SvarSlett
  3. Du har et poeng, og jeg er enig. Samtidig tenker jeg at å "skape menneskeverd" gir uttrykk for at vi må bidra aktivt for å verne om menneskeverdet, for menneskeverd er ikke noe statisk. Uttrykket er kanskje ment mer poetisk enn dogmatisk. Jeg likte for øvrig det gamle slagordet til KrFU: "Kamp for menneskeverdet", som også er ei bedre formulering.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer, Marte, Anonym og hannemagna!

    Ja, hadde vi forstått verdien av et eneste liv, hadde nok mye vært annerledes, både i hverdagen og i de store spørsmålene som "krig og fred". Synes Gro Harlem Brundtland ga et sterkt bidrag til å forstå dette i et intervju etter en begravelse i Stavanger. Min kommentar til det ligger som siste innlegg på bloggen min.

    Ja, hannemagna, jeg likte også godt slagordet "Kamp for menneskeverdet" I år er det "Menneskeverdet i sentrum". Ikke verst det heller.

    SvarSlett