mandag 28. november 2011

Søppelmenneske?

I desse julekakebaketider veit alle at julemenn er kvite og peparkaker er brune. Peparkakene går ikkje i søpla av den grunn, apropos kronikk i Dagbladet om søppelmenneske. Dei er ikkje brende julemenn. Dei er ikkje mislukka, ubrukelege.

Det fine er at om ein peparmann får en vri på eine foten, er han likevel like god.

Så kunne eg lagt ut i det vide og breie om korleis menneska er som kaker, men biletet vil fort halta, slik peparmannen med ein "vrien" fot.

Konklusjonen blir; Ja takk, begge deler - julemenn og peparkaker!

3 kommentarer:

  1. Å du verden. Jeg forsøkte å lese meg gjennom kommentarene til kronikken, men det ble for kvalmt.
    Skal forsøke igjen senere.
    Men vi er så blendet av egen viktighet og egen "rett" til både liv og land at det går over stag for noen.

    Jeg kommer igjen :-)

    SvarSlett
  2. Jeg foretrekker pepperkakehjerter jeg :)

    Menneskeverd er vanskelig, men å si at noen har mindre verd enn andre er så usaklig at jeg ikke finner ord. For vi har faktisk bruk for mennesker av alle varianter. Jeg gjentar meg sjøl, men hadde det ikke vært for mennesker som er annerledes enn flertallet i et samfunn så ville samfunnet stått stille. Det er en påstand jeg mener omfatter alle, uansett!

    Men å få verden til å forstå dette? Nei det vet jeg ikke hvordan vi skal få til, dessverre.

    SvarSlett