tirsdag 17. april 2012

Aprilgjesten skriver: Strøtanker om menneske

Gamle Ugle er aprilgjest på bloggen "Ut av uføre(t)".   Velkommen!  Ordet er ditt:

Strøtanker om menneske

som menneske er jeg levende liv
  ikke en legokloss

som menneske er jeg natur og kultur på en gang
i uendelig kompliserte vekselvirkninger
noen ganger kjennes det som om kroppen min sier stopp
som om natur-meg peker nese til kultur-meg
men kroppen er også kultur - så kanskje kulturkræsjer jeg med meg selv?
ikke godt å si – for så sammenfiltret er natur og kultur i menneske meg

som menneske bærer jeg i meg historien
den som er felles for alle mennesker
men jeg har også min helt egen historie
er som en russisk dukke jeg
inni meg er det mange mindre utgaver av meg
noen er veldig små - allikevel ikke umerkelige
den ytterste store dukken fronter verden
bærer byrden og blir av og til veldig sliten
innerst gråter kanskje den minste fortidsdukke
eller en litt større roper høyt av fryd
slik merker jeg min helt egne historie i meg selv
rett som det er

som menneske er jeg både kropp og følelser og tanker
balanse mellom disse tre er det beste
men ikke så lett å få til
det gjelder å svinge så godt man kan og tåle et velt nå og da
sier jeg trøstende til meg selv

som menneske er jeg alene
innerst inne er jeg det
siden bare jeg bor i min kropp
for bare jeg er meg
min opplevelse er bare min egen
ingen andres

som menneske er jeg både forskjellig fra og lik andre
det blir min identitet det
derfor kan jeg merke meg selv ved å gjenkjenne glede og smerte i andres glede og smerte
men samtidig kjenne at vi er atskilte

som menneske er jeg ikke bare det ytre du ser
jeg er mye mer og det er du også
det meste synes ikke høres ikke merkes ikke
jeg kan bare ydmykt nærme meg deg
og du meg
vi kan være undrende åpen og lyttende til hverandre

som menneske er jeg skapende
jeg skaper mening i mitt liv
ingen andre kan gi meg min mening
jeg må skape den selv gjennom inntrykk som når meg
og som kanskje matcher noe i meg - eller kanskje ikke?

som menneske er jeg subjekt og derfor alltid subjektiv
det er ikke mulig å være objektiv som menneske
ikke på ordentligordentlig
for jeg kan ikke hoppe ut av meg selv og oppleve noe som helst fra utenfor meg selv

men hva så?
jeg lever godt med erkjent subjektivitet jeg
så lenge jeg vet det er sånn det er
og at det finnes mange andre ”sannheter” også
for andre

som menneske trenger jeg å uttrykke meg
gjennom ord og mange andre kanaler
noen opplevelser finnes det ikke ord for
da er jeg glad for klang og rytme og musikk av alle slag
og farger former bilder
samt kroppens bevegelser i dans og teater
sanselighet kaller jeg det (natur og kultur dette også)

noen ganger trenger jeg nærværet av en annen
som om det å puste var et uttrykk som slapp ut
og kanskje ble tatt i mot, av deg?
da ble uttrykket til kommunikasjon og kanskje til relasjon

som menneske har jeg (tror jeg) noe mystisk som kalles sjel
og som jeg ikke helt vet hva er
det er vanskelig å fange i ord dette
men noen tror på noe utenfor seg selv
andre tror på noe i det aller innerste i dem selv
noen elsker kunsten og føler seg løftet ut av seg selv av den
det finnes sikkert mange andre åndeligheter også


som menneske er jeg en av mange
jeg er levende sammen med andre på godt og vondt
siden vi mennesker er temmelig forskjellige kan det bli klabb og babb
men det kan være ganske fint også at vi er flere (og forskjellige)
for da er vi til sammen ganske mangfoldige

men det gjelder å respektere de andre
og da må man respektere seg selv
merke og markere egne grenser

for vi kan ikke dirigere hverandre rundt
bygge opp og rive ned etter eget forgodtbefinnende
nei vi må anerkjenne hver enkelts rett til autonomi

for vi er levende mennesker ikke legoklosser
 ©gamle ugle
Flere dikt av Gamle Ugle finner du her

2 kommentarer:

  1. Og takk for mennesket.
    Gamle ugle.
    Marit Elisebet som ga meg dette.

    SvarSlett
  2. Nemlig GU, vi er levende mennesker.
    Takk for at du deler.

    SvarSlett