fredag 17. juni 2011

Å, du hendelse!

Når farmor ble riktig overraska, utbøt hun: Å, du hendelse!

Utbruddet var såpass kraftig at vi forstod at det som nå hadde skjedd, eller det hun hadde fått vite, kom vi til å høre mer til. Dette var bare starten.

Etter å ha studert sakspapirer med store tall og strategiske valg i flere dager, er jeg kommet over begrepet "hendelsesstyrte valg."

Det høres negativt ut. Vi legger planer og vedtar strategier. Så plutselig skjer det noe vi ikke hadde tatt høyde for. I det videre arbeidet kommer vi ikke utenom det, og valgene våre må endres.

Det kan høres ut som en tvangssituasjon. Men det går an å leve med en holdning til framtiden som tilsier at en planlegger, prioriterer og gjør valg så klokt en bare kan, vel vitende om at det kan dukke opp ting som endrer det hele.

Kloke ledere må takle det.

Livet gir også hendelsesstyrte valg. Når helsa endres, må valgene bli annerledes.

Jeg kommer meg ikke lenger på høyfjellet.
Men jeg kan kjøre til endes på veien opp mot kraftverket, parkere, å spise nista bak nærmeste stein.
Eller jeg kan ta båten ut på en holme, være for meg selv, og innbiller meg at jeg er ved vannkanten på høyfjellet.

Jeg kan ikke lenger gå tur.
Men jeg kan se ut vinduet, observere årstidenes skifting, fugle- og plantelivet. Ja, jeg tillater meg til og med å observere naboenes forflytninger i løpet av dagen.

Jeg kan ikke dra langt.
Men jeg kan nyte en bedre middag, ha en helaften på nærmeste restaurant.

Jeg kan ikke sitte i kommunestyret, men  jeg kan ligge i kommunestyret.

Hadde farmor sett meg, ville hun sagt: Å, du hendelse!
Og jeg håper at den hendelsen, at jeg ligger på kommunestyremøtene, kan gi andre mot til å tilpasse hverdagen sin slik de trenger det. Jeg ville aldri planlagt en tilværelse, liggende på en sportsmatte på lange møter. Men så endret omstendighetene seg, og valget ble hendelsesstyrt.

Det samme sagt klokt og kort:
When fate hands you a lemon, make lemonade. ~ Dale Carnegie -

3 kommentarer:

  1. Fantastisk..Kjenner godt til å bli tvunget til å gjøre ting på en annen måte enn det som egentlig var planen..du hadde et fint ord for det ;-)
    Ha en helt strålende helg med gode hendelsesstyrte valg..

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er SÅ stilig og tøft og kult av deg å bryte den grensen - si at javisst kan man ligge i kommunestyret! Det viser vei for mange!

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemelding, Bente og SerendipityCat.

    Av og til blir ting annerledes og av og til må man være annerledes. Å tilpasse seg, har bare en oppside, etter det jeg erfarer. og ja, - det har sin pris også!

    SvarSlett